assalamu'alaikum.. ^^

bismillahirrahmanirrahim..



ana cuma nak berkongsi rasa syukur seorang hamba tatkala Allah ' menampakkan ' anugerah yang selama ni didambakan oleh hamba-Nya yang kegersangan ilmu.. ^_^v



jumaat.. sayyidul ayyam.. ya Allah.. ana rasa bertuah ditambah bahagia tatkala mana Allah memilih ana untuk merasai kasih sayang-Nya dengan menghadirkan keinginan yang ana dambakan selama ni.. alhamdulillah..


post ni terpaksa ana tangguhkan disebabkan masa yang sentiasa mengasak ana meng-aula-kan tugasan yang lebih memerlukan khidmat ana.. 



ok, berbalik pada apa yang nak ana kongsikan di sini ketika mana ana join satu forum mingguan buat siswi di kampus ana, forum yang bertajuk terapi solat.. subhanallah, sungguh ! bertambah teguh iman ana terhadap Islam.. bertambah mahabbah ana terhadap perjuangan Islam.. syukur ya Allah.. syukur.. syukur kerana Engkau telah memilih ku untuk mendampingi lantaran mencintai Deen-Mu.. T.T 


akan ku cuba menjadi mukmin yang terbaik dalam memperjuangkan dakwah Islamiyyah ni, ameen insyaAllah..


pernahkan kita dengar forum, ceramah, talk etcetra mengenai kisah junjungan mulia, Nabi Muhammad s.a.w diisra'kan ke langit.. ana rasa bukan 'pernah' tapi acap kali kita dengaq kan.. rentetan daripada peristiwa tu, tahukah anda, terkunci rapi hikmah besar di sebaliknya.. ya Allah... sukarnya ana nak gambarkan.. 


manusia = akal n nafsu
binatang = nafsu, tapi xda akal
malaikat = akal, tapi xda nafsu

pada malam Nabi diisra'kan tu, Rasulullah (seorang manusia/insan yang mempunyai akal n nafsu) menunggang sejenis binatang (ada nafsu tapi xda akal) yakni Buraq n Malaikat Jibrail (ada akal tapi xda nafsu) sebagai penunjuk jalan.. oke? setakat ni boleh nampak dak lagi apa yang cuba ana nak sampaikan? 


oke3.. nampak cikit2.. 


ok, baik.. bagi yang rasa kabur lagi tu, maksud yang ana nak sampaikan di sini kita sebagai manusia dalam apa jua tindakan yang kita nak amik, akal mestilah mendepani nafsu.. yang mana kita seharusnya menunggang nafsu, n mengikut telunjuk akal yang SIHAT.. sebagaimana percaturan yang Allah nak tunjuk buat kita umat manusia berwasilahkan peristiwa Rasulullah ni.. 



Allah pilih Buraq yakni sejenis binatang yang cuma ada nafsu sebagai tunggangan, nak menunjukkan kepada kita bahawa seharusnya beginilah yang patut kita aplikasikan dalam hidup.. pandu nafsu tu !


manakala Malaikat Jibrail yang berada di hadapan sebagai peneman Rasulullah.. malaikat, yang mempunyai akal dipilih untuk menunjuk jalan.. dari sini dapat dijelaskan bahawa akal digunakan sebagai panduan mahupun cara sebenar untuk kita menjalani kehidupan kita sebagai hamba Allah..


kan.. besar kan hikmah ni.. bukan kita menjadikan nafsu sebagai tindakan awal bagi memenuhi kehendak mahupun keinginan kita.. Allah da tunjuk pada kita melalui peristiwa besar ni.. beginilah yang dikatakan bahawa Islam tu sebagai cara hidup, syumul dari segenap aspek.. Allahu Akbar !


daripada pembuktian ni saja da berjaya menjawab bahawa kita sememangnya berada pada landasan yang benar.. agama yang benar !



duhai nafsu ku.. janganlah engkau pernah terfikir untuk menguasai ku, kerana aku akan terlebih dahulu memandu mu sekalian membawa mu pada jalan yang lurus.. duhai akal ku, pandulah daku dalam meniti hari-hari ku yang bersimpang siur.. tatkala mana aku diuji oleh nafsu ku, cepatlah-cepatlah engkau mempertahankan ku daripada terus terbuai dengan tipu daya nafsu itu..


ya ALLAH.. syukur ya Allah.........
Sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui atas sesuatu perkara sebelum kami..
Apa yang telah Engkau rencanakan telah menjawab segala kekusutan yang seringkali membelenggu kami..



sebenarnya banyak lagi yang nak ana kongsikan di sini, tapi memandangkan belum rehat lagi hari ni, seharian mengembara mengutip mutiara bicara kat sana sini.. kepala pun da mula naik pening.. diharapkan anda semua memahami hikmah di sebalik peristiwa isra' mikraj tu ya.. yang mana Allah xpilih Buraq sebagai penunjuk jalan.. hikmahnya, nak habaq kat kita jangan jadikan nafsu sebagai panduan dalam hidup.. nafsu tu harus dikawal, bukan ikut dia.. 


kalau xpaham lagi xtaw la nak cakap macam mana lagi.. semua da besaq-besaq belaka da kaan.. think out of the box, oke.. jangan berfikiran lurus sangat.. cuba pikiaq di sebalik, kembangkan pemikiran tu.. 



cramp da jari dok menaip.. @_@'

0 comments:

Post a Comment

jom berkebun idea di sini.. :)