assalamu'alaikum.. ^^


bismillahirrahmanirrahim..


pesona n keindahan al-Quran, adalah nur n kehidupan setiap yang bergelar Muslim.. setiap kata di dalamnya berisi kehidupan.. bagi kami, yang terkasih cumalah al-Quran semata-mata.. Allahu Rabbi.. T_T

bila da hampir dengan fatrah imtihan ni, makin naik mual n loya rasanya.. pegang buku ni, rasa bersalah kat buku satu lagi.. semua menagih perhatian saat ni.. kalau la otak ni boleh scan sekali ja then ingat semua, rasanya saat ni mesti tengah tengok kartun, keropok twisties di tangan.. haha, agak melampau kan.. *tangan di dada, mata di atas.. ada sikit perkongsian yang mana ana dapat daripada seorang ustazah.. :)



فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا
إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا
{surah 94 : 5-6}




 الْعُسْرِ
*adjektif yang membawa maksud kesusahan

 يُسْرًا
*adjektif yang membawa maksud kesenangan

dua-dua merupakan adjektif, tapi adjektif yang pertama ja yang ada ال...

rupanya ال tu ada maksud yang tertentu.. dua ayat yang ada perkataan yang sama n  الْعُسْرِ merujuk kepada kesusahan yang sama.. 

manakala,  يُسْرًا walaupun perkataan yang sama ada pada dua ayat yang berbeza, tapi membawa maksud kesenangan yang berbeza..

ironinya kat sini, dengan satu kesusahan akan diikuti dengan dua kesenangan.. Allahu Rabbi.. tinggi maqam al-Quran disisi orang yang beriman.. rasa macam nak teriak ja, Allah Maha Penyayang.. Dia uji kita sikit, tapi Dia selamatkan kita banyak sangat.. 

thank you, Allah.. T_T

sujud syukur.. 



special greeting from my friend, Che Naimah from Kelantan.. 10s Na ! berbuah harapan di situ.. dapat sahabat baik pun, dikira rezeki kan.. :) bukan signifikan kepada makan n minum ja.. :p

0 comments:

Post a Comment

jom berkebun idea di sini.. :)